Thursday, November 25, 2010

Aktiviti Pengajaran Bagi Murid Aras Tinggi

Kemahiran   : Mengukur dan Membandingkan Isipadu Cecair
            Aktiviti 1       : Menggunakan unit bukan piawai

            Hasil Pembelajaran
            Di akhir pembelajaran, murid boleh mengukur dan membandingkan isipadu cecair dengan perbandingan  secara langsung menggunakan unit bukan piawai dan mempelbagaikan perbendaharaan kata isipadu cecair dalam konteks dengan betul.

            Bahan Bantu Mengajar
            Botol minuman, gelas, mangkuk, bekas plastik, lembaran kerja

            Langkah-Langkah 
            ● Set Induksi – Murid membuat pemerhatian terhadap jenis-jenis barang yang dipamerkan di atas meja.


    - Adakah barang-barang itu sama saiz?
                - Bagaimanakah mengetahui barang yang manakah mempunyai isipadu paling
                  besar?
            ● Guru menuangkan kedua-dua jenis minuman ke dalam gelas yang sama bentuk  dan saiz.  .          
               - Minuman yang manakah mempunyai isipadu yang paling besar?
               - Berdasarkan pemerhatian murid-murid dapat mengetahui minuman yang
                  mempunyai isipadu yang lebih besar.       
               - Guru memaklumkan bagi mengetahui isipadu boleh merujuk bacaan yang terdapat  pada  bekas                   
                 minuman ini.



● Guru membahagikan murid-murid kepada 4 kumpulan. Setiap kumpulan dibekalkan
               dengan satu bekas yang berlainan dan beberapa gelas yang sama bentuk dan saiz.
               - Setiap kumpulan diminta mengisikan bekas tersebut dengan air dalam kuantiti yang
                 penuh dan menuangkan habis ke dalam cawan-cawan.
               - Setiap kumpulan dikehendaki membentangkan hasil dapatan yang diperolehi.
               - Semua murid dikehendaki membuat pemerhatian seterusnya membuat
                 perbandingan hasil perbentangan daripada semua kumpulan.






               - Bekas manakah dapat mengisi lebih banyak air?
            ● Guru memaparkan jadual di hadapan.
               - Murid membuat pemerhatian berdasarkan jadual.
               - Bekas manakah yang mempunyai isipadu paling besar?
               - Bekas manakah yang mempunyai isipadu paling kecil?
               - Antara botol air dan jag yang manakah mempunyai isipadu lebih kecil?
               - Antara tupperware dan jag yang manakah mempunyai isipadu lebih besar?
               - Susun bekas yang mempunyai isipadu paling besar ke paling kecil.



Menyelesaikan soalan pada lembaran kerja dan perbincangan.

Contoh Lembaran Kerja



1.         Bekas  ______  mempunyai isipadu yang paling besar.

2.         Bekas  ______  mempunyai isipadu yang paling kecil.

3.         Isipadu bagi bekas  ______  adalah lebih kecil daripada bekas Y.

4.         Isipadu bagi bekas  ______  adalah lebih besar daripada bekas Y tetapi
            lebih kecil daripada bekas X.

5.         Susun bekas daripada isipadunya yang paling besar ke yang paling kecil.
           


1. (a)      ________    gelas teh boleh memenuhi jag A.

    (b)     ________     gelas teh boleh memenuhi jag B.
  
    (c)    Jag A boleh menampung    _________ gelas teh kurang daripada  Jag B.



2. Tandakan ( / )  bagi ayat yang betul dan  ( x )  bagi ayat yang salah

(a)    Isipadu jag A lebih besar daripada jag B.      __________

    (b)    Isipadu jag B lebih besar daripada jag A.    ___________





                      

















No comments:

Post a Comment